קחו צינור, כסו קצה אחד ומלאו את הצינור בשמן. לאחר מכן הוסיפו בוכנה ומוט בוכנה. מהי בוכנה? גליל חלול (צילינדר) שמחליק בתוך הצינור שלנו. הבוכנה אטומה בצדדים כדי למנוע בריחת שמן מעבר לדפנותיה.
מוט הבוכנה הוא פין המחובר לבוכנה. עכשיו הנה הטריק - לפני שאתם מתקינים את הבוכנה, קדחו חור קטן דרכה מקצה אחד למשנהו. כעת, כאשר תזיזו את מוט הבוכנה אחורה וקדימה, שמן יסחט דרך החור הקטן בבוכנה ותיווצר התנגדות.
מכיוון ששמן אינו דחיס, יהיה קשה לדחוף ולמשוך את מוט הבוכנה. האנרגיה שנוצרת כדי להזיז את המוט הופכת לחום. מדוע? מכיוון שהשמן מתחמם בגלל החיכוך שנוצר בזרימה שלו במעברים הקטנים. למעשה, בולם זעזועים הוא מכשיר שתפקידו להמיר אנרגיה קינטית לאנרגיית חום על ידי חיכוך.
מזל טוב, זה עתה יצרתם בולם זעזועים בסיסי!
עכשיו דמיינו את אותו בולם זעזועים ברכב שלכם. אם הוא מותקן ליד קפיץ, או "בתוך" הקפיץ במקרה של coil-over, הוא יאט את תנועת הקפיץ למעלה ולמטה (השפעה זו על תנועת הקפיץ נקראת "דאמפ" בשפה מקצועית). אמנם פישטנו כאן מאוד את עבודת בולמי הזעזועים, אך עם זאת, הבולם הפשוט שלנו מהווה את הבסיס לכל בולם שתיתקלו בו.
האויב הגדול ביותר של כל בולם זעזועים הוא הצטברות של חום. דמיינו את הבולם שלכם נדחס ומתארך ("ריבאונד" בשפה המקצועית) מספר פעמים בכל דקה. השמן יתחמם במהירות עד לנקודה שבה ייווצרו בועות, מה שנקרא "הקצפה".
בשלב זה, התנגדות השמן יורדת ומוט הבוכנה יכול לנוע בצורה חופשית יותר. תופעה זו עלולה לקרות כשאתם על כביש גלי למשל. במקרה כזה, תבחינו שהנסיעה הופכת סוערת יותר ופחות מבוקרת. מה קרה? השמן התחמם יתר על המידה והבולמים כבר לא עושים את עבודתם כראוי.
למהנדסים יש פתרונות רבים ומגוונים כדי לפזר חום. אחד מהם, הוא פיזור החום באמצעות מאגר שמן חיצוני (מיכל חיצוני), כמו שניתן לראות בבולמי BP-51 מבית OLD MAN EMU - ARB (ייקרא מעתה OME).
בנוסף, בבולמים אלו גם משתמשים בשילוב של שסתומים פנימיים ושימסים (דיסקות מרווח) כדי לכוונן את ביצועי הבולם. בולמי הזעזועים מאופיינים מראש במפעל של OME בהתאם לדגם הרכב, והם בעלי הגדרות נוספות הניתנות להתאמה על ידי המשתמש.
בולם זעזועים מודרני, מתקדם ואיכותי הוא מוצר מורכב, במיוחד אם חושבים על כך שהוא צריך להיפתח ולהיסגר הלוך ושוב מיליוני פעמים במהלך חייו.
הידעת?
לפני בניית בולם זעזועים, המהנדסים של OLD MAN EMU - ARB מדמים תנאי עולם אמיתיים באמצעות תכנת ניתוח אלמנטים סופיים (FEA) במחשב. בדיקה זו מראה להם נקודות תורפה פוטנציאליות בהנדסת הבולם, כך שהם יכולים לבנות בולם בעל תפקוד, חוזק ועמידות מקסימליים כבר מההתחלה.
במהלך בדיקות השטח הראשוניות של בולמי הזעזועים, מהנדסי המתלים של OME אוספים מגוון רחב של נתונים, אותם הם מזינים לשתי עמדות בדיקה במתקן שלהם במלבורן, אוסטרליה. לאחר מכן, בעזרת דגמי אבטיפוס בעמדות הבדיקה, הם מפעילים את בולמי הזעזועים במשך מיליוני מחזורים כדי לדמות את תפקודם בעולם האמיתי.