כאשר אנו קונים רכב שטח 4X4 עם מתלים מקוריים, בין אם מהחברה או רכב יד שניה, חשוב לזכור שיצרנית הרכב תכננה את המתלים שלו כך שיתאימו עד כמה שאפשר לכלל המשתמשים והשימושים השונים של קהל היעד של אותו רכב.

חשבו לעצמכם, כיצד אותו רכב 4X4 אמור להתאים גם לטיולי שטח קשוחים בעלי מטען רב הדורש מתלים בעלי מאפיינים מסוימים, ובאותו זמן גם למי שבסך הכל רוצה לשבת מעט גבוהה יותר בעת נסיעה בכביש, שימוש אחר שדורש מתלים בעלי מאפייני התנהגות אחרים לחלוטין.

הפתרון המוצע על ידי היצרני הרכב הוא אבזור הרכב במתלים שיתנו מענה סביר לקהל רב ככל שניתן, על חשבון חוסר התאמה לסוג השימוש ברכב והנהיגה של כל נהג - התפשרות. כאשר מדובר במתלים מקוריים, לרוב נקבל רכב בעל מתלים לא גבוהים במיוחד, המסוגלים לתת ביצועים סבירים בעיקר בכביש או בשבילים קלים, במצב בו הרכב אינו מועמס במשקל רב. 

מערכת הגבהה לרכב בעלת מתלים איכותיים וספציפית לסוג הרכב ואופן השימוש בו, מתוכננת להגביר את יכולת נשיאת העומס של הרכב שלכם ולשפר הן את התנהגות הרכב והן את נוחות הנסיעה בו בכל סוגי הדרך- תוך מתן מרווח משופר מהקרקע, שיסייע לנו להתמודד טוב יותר עם מכשולים בשטח. 

אמנם ייתכן שלטיולים הראשונים והקלים יותר, המתלים המקוריים של רכבכם יתנו מענה מספק, אך כאשר נרצה להוסיף אביזרים או ציוד לרכב, כגון בעת העמסת ארגזי ציוד, מקרר, ציוד קמפינג, התקנת פגוש, כננת, מיגונים ואפילו נסיעה ברכב עם מספר נוסעים מלא, נגלה שמערכת המתלים שלנו אינה בנויה להתמודד עם עודף המשקל הזה, וכתוצאה מכך הקפיצים ישקעו, גובה הרכב שלנו ירד, הבולמים שלנו יתאמצו מאוד ונרגיש באופן משמעותי כל בור או מהמורה בדרך.

במקרה בו נרצה לרדת לשטח לטיול מעט מאתגר יותר, כזה שכולל נסיעה על תוואי שטח מורכב יותר כמו סלעים או בוץ, נגלה שמערכת המתלים של הג'יפ שלנו לא יודעת להתמודד עם תוואי הדרך בצורה מספקת.

בגלל הגובה המועט, סלעים יגרדו את תחתית הרכב והפגושים שלנו, ובגלל תכונות המתלה שמיועד בעיקר לכביש - נרגיש כל בור ומהמורה בשטח, עד לרמה בה הנסיעה תהפוך ללא נעימה בכלל. אם מדובר בנסיעה שמפעילה את המתלים באופן אינטנסיבי, כמו נסיעה מהירה בדיונות או שבילים – קיים אפילו סיכון להתחממות יתר, חוסר תפקוד או נזילה של הבולמים!

בשלב זה אתם בטח שואלים מה ניתן לעשות כדי להתגבר על מגבלות המתלים המקוריים? התשובה היא פשוטה. עלינו להשתדרג במערכת מתלים ייעודית תחליפית המותאמת לאופי השימוש שלנו ברכב!

ההגבהה הזו משמעותית מאוד לגובה המרכב שלנו. מרכב גבוה יותר בא לידי ביטוי כאשר מדובר על זווית גישה ונטישה בעת טיפוס מעלות, או אפילו כאשר ניסע בשבילים מעל סלעים שבעבר יכלו לגרד את תחתית הרכב שלנו ולעשות לו נזק.

בולמים משודרגים לרכב יאפשרו לנו לגהץ מהמורות בקלות ונעימות כאשר נהיה בנסיעת שבילים מהירה, שבעבר גרמה לבולמים המקוריים שלנו להתחמם ולמרכב שלנו להיטלטל מצד לצד. ניתן להגיד שכל יכולת העבירות של הג'יפ שלכם תשתפר פלאים. 

שלא כמו אביזרים אחרים, תבחינו ביתרונות של מערכת מתלים חדשה בכל פעם שתנהגו ברכב שלכם. השינוי הוא כה משמעותי, עד שיש המעידים שלאחר ההתקנת מערכת המתלים החדשה ברכבם הם הרגישו כאילו הם קיבלו דגם חדש ומשופר של הרכב שלהם.

מה החוק אומר על הגבהת רכבים?

ככלל, במדינת ישראל על פי חוק מותר להתקין מתלים שמגביהים את הרכב עד 50 מ"מ, ורק באמצעות מערכות הגבהה המאושרות על ידי מעבדה מוסמכת על ידי משרד התחבורה, מלבד מקרים חריגים הדורשים אישור פרטני. 

יבואני המתלים נדרשים לאשר את התאמת המתלים לרכב הייעודי ולבצע בדיקת אבטיפוס, טרם מכירתם בארץ. התקנת המתלים חייבת להיעשות על ידי איש מקצוע-מוסך שהוסמך לכך על ידי משרד התחבורה.

את ביצוע התקנת ערכת ההגבה יש לרשום ברישיון הרכב. התקנה לא נכונה של מערכת המתלים, או התקנה של מערכת מתלים שאינה ייעודית לרכב שלכם, עלולה לגרום נזק רב לשאר מכלולי הרכב.

 

הגבהת המרכב מצריכה לעתים שינויים במכלולי הרכב שקשורים למתלים, ומהווים חלק מערכת ההגבהה המאושרת. בלי שינויים אלו, במידה ונדרשים, הרכב לא יהיה בטוח לנסיעה. חשוב לזכור שבמקרה של תאונה, חברות הביטוח יסכימו לכסות רק רכבים בעלי הגבהה חוקית, הרשומה ברישיון. 

במאמרים הבאים נסקור את סוגי מערכות המתלים השונות, ואת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, ונלמד כיצד לבחור לעצמנו את מערכת המתלים הנכונה, שתשרת אותנו בצורה אידאלית!